طق حنك مش اكتر

الأربعاء، يونيو 24، 2009

بلدى - من رباعياتى


طول عمرى احب بلدى واقول ماتحبنيش

طول عمرى اخد منها واقول مابتدنيش

رحلت وسبتها وهجيت رجعت ابوس ترابها

واقول كفايه سايبانى على ارضها اعيش

هناك 38 تعليقًا:

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
ايه ياعم لاسع الجمال دا بس انت فين ياعم زورتنى وقلت عدولى
بس صدقنى ياعم لاسع البلد اتغيرت قوى

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

اول تعليق فى البوست واول تعليق فى المدونه كلها
اتمنى الاول انى اكون صديق ليك وانك تتقبل مرورى
.
.
المدونه كلها بجد بجد عجبانى كتير
كل حاجه فيها شادتنى
.
.
.
اما بقه البوست ده
فاناشايف انه من احسن كتاباتك تعبيرا
بس بلدنا بقت قاسيه اوى علينا
يمكن ماحدش شايف كده اد ما انا شايف قسوتها
على العموم
خلينى اكون زائر خفيف
.
.
.
.
.
تشرفت بمرورى من هنا

7annen يقول...

ايه الجمال دا

انت تعمل سلسه رباعيات

وهتبقى جاامده موووووووت

اشوفك على خير

حنين

Sweet Violet يقول...

بجد عجبتنى جداااااااااااااااااااااااااا
^_^

جارة القمر يقول...

رااااااااااااااااائع

حبك يابلدي بدمي

بيشيل عني همي




*************
مودتي

mohamed ghalia يقول...

الله عليك بجد وعلى حب بلدنا
هايل بجد
ربنا يكرمك

اسماء جمعه بنت الشمس يقول...

تسلم ايديك بجد جميله

يا ريت تكتب واحده كمان بس تكون اطول
عشان تجمع معانى اجمل واروح انت موهوب استمر

norahaty يقول...

(واقول كفايه سايبانى
على ارضها اعيــــش)
لي اخت انما ايه فيلسوفة
اه والله تقولك ايه؟
اللى فاضل يطلبوا
منا أقـــامة زى
الاجانب بالضبط
بمدة محددة
بعدها نشوف
لنا حتة تانية
نعيش فيــــــها !
لكن برضة ما يمنعش
بنحبهــــــــــــــا

Ramy Wasel يقول...

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب
وباحبها وهي مرميه جريحة حرب
باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب
وتلتفت تلقيني جنبها ف الكرب
والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

وعجبى

لم احد اجمل من رباعيه صلاح جاهين للرد على كلامك الجميل

محمد فوزي يقول...

حبها جوه مني دوا ولا مرض
منذ الأزل هو ولا مجرد عرض
مزعلش منها مهما حصل وأتمنى
متزعلش مني لو مره قلبي إعترض

جميل ربنا يوفقك وتعيش وتحب مصر
كل التحيه

hérisson يقول...

الله عليك
بسيطة وتوصل للقلب

فعلا مهما نشتكي منها ونكره ظروفها وسلبياتها
يوم مابنبعد عنها مابنفتكرش غير جمالها وشمسها وطيبة اهلها ونتمني نرجعلها

وعلي رأي المثل
ادعي علي بلدي وأكره اللي يقول امين

وعلي رأي الشاعر المجهول
اعز من الولد هي البلد

تقبل مروري الأول
تحياتي لقلمك

لاسع افندى يقول...

صدفة جميلة

انا متابع موضوعاتك وضايفك فى دليل المدونات العربيه

البلد اتغيرت واحنا كمان اتغيرنا

تحياتى واتمنى دوام الصداقه

لاسع افندى يقول...

اقدم عاصمه فى الحب

تسعدنى صداقتك واتمنى دوام المرور

متابع اعمالك

تحياتى

ساره يقول...

رباعياتك تجنن
رائـــــــــعه بحق

مش عارفه ايش اقول ... والله مش لاقيه كلام ..... بجد تجنن

فعلا مافي زي الوطن

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / كلمات قليله لكنها معبره وبليغه .
وتحياتى لك على حبة الرضا السابقه .
بارك الله فيك .

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة يقول...

ايييييييييييييييه
عظمة علي عظمة يا ريس
بس متخليش الوطنية تاخدك اوي كده

بلدي و بتديني علي قفايا و اقول امي

كمل انت بقية القصيدة !:D

لاسع افندى يقول...

7annen

منورانى بمرورك بالنسبه للرباعيات انا بحاول اكملها

اتمنى دوام الصداقه

لاسع افندى يقول...

Sweet Violet

منوره المدونه دايما وانتظر تعليقاتك

تحياتى

شباك موارب يقول...

كفايه سايباني فيكي اعيش
جميله اوي
ودحكتني
لاسع لاسع فعلا
مش انا اللي قلت انت اللي قايل

عارف مايحش حد بحب مصر الا اللي بعد عنها بجد وانا كنت منهم....


شكرا

(Joudy) يقول...

جميلة بجد وواقعية حقيقى احنا فعلا مش بنحس بأهميتها غير لما بنبعد عنها

دمت بكل الخير

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

يا عم لاسع
ده إحنا الاسعين و أنت عاقلنا
بس لسه فيه حد بيتكلم عن بلده
لا لا اسحب كلامى ده أنت لاسع جميل

ABOALI يقول...

حلو الكلام

بس ليه مانعرفش قيمة بلدنا الا لما نتلسع بره

كان من الاول

صحيح بلد متعودة على اللسع

خلى بالك بقى

فيه دبور حواليك

جــــوه القـــلـب يقول...

فعلا بلادنا جميله وبضايق كتير من البيقول انها وحشه بس مش هى الوحشه الناس هما الباقو وحشين لانها هى هى مش بتتغير على مرور الزمن .....
rock.....

جنــــــــــة الله يقول...

بصراحة
كتابات حضرتك صغيرة جدااا
بس راااااائعة
بجد حلوة اوووى
تسلم ايديك

*******************
انتظروا عما قريب
مذكرات 4 ايام اسكندرية
واعرفوا اللى حصل بالتفصيل الممل
فقط وحصريا على >>>>
http://kataratnada.blogspot.com

ديالا يقول...

جميله جدا جدا جدا

ماشاء الله عليك

تقبل مروري

Hossam يقول...

Mr.Lase3 Afandy
بجد انا اتبسط جحدا انى اتعرفت على شخصية زيك واشكرك جدا على دخولك وتعليقك فى مدونتى
**********************************
المووضع بجد كلمات قليلة تحمل معانى كثيرة
اد ايه كام كلمة خلو الواحد فعلا يتأثر من جواة.حبيت الكلمات اوى
تحياتى لك سلام

لاسع افندى يقول...

جارة القمر

انتظر مرورك فى كل موضوعاتى واستمتع بتعليقاتك

تحياتى

لاسع افندى يقول...

mohamed ghalia

انت تستحق لقب انشط مدون تعليقات وزياراتك وبصمتك موجوده على كل تدوينه
بجد تحيه واحترام لتقديرك مجهود الاخرين

لاسع افندى يقول...

اسماء جمعه بنت الشمس

تحيه على موضوعك الاخير..رساله من امراه
اتمنى دوام الصداقه والمرور

لاسع افندى يقول...

norahaty


مين قاللك اننا مش بندفع اقامه!!!

بندفع باكتر من طريقه وبأسماء مختلفه


تحياتى

احنا يقول...

أنا كنت فاكرك لاسع لكنك طلعت حكيم
أنا جربت الغربة وعرفت قد إيه البلد ده جميلة ..بس إحنا مش حاسيين وده بسبب اخطاء كتير موجودة فى البلد
ومشكلتنا غن إحنا ببنقدها وما بنحاولش نصلحها
-------------------------------
على فكرة إحنا ضفناك يا لاسع وياريت تضفنا
--------------------------------
مع تحياتى / هانى عمر

جحا المصرى يقول...

أنا كمان بموت فى البلد دى

فراشة يقول...

آآآآآآه يا لاسع افندى لو الناس يسمعوك
محدش بيقتنع الا لما يشوف الاسوء عند غيرها
مهما قسيت علينا لكن مافيش احن منها ولا اجمل من ترابها
بس مين يسمع

عايش... ولكن !!!! يقول...

جميله
هيا البلد دى كده
كل ما تدينا فوق دماغنا نحبها اكتر :))

marwa يقول...

تحية ليك ولمدونتك ولكتاباتك الرائعة
وربنا يبارك لك في موهبتك وتقدر تعبر عن كل اللي جواك
تحياتي

marwa يقول...

تحية ليك ولمدونتك ولكتاباتك الرائعة
وربنا يبارك لك في موهبتك وتقدر تعبر عن كل اللي جواك
تحياتي

أحسن تـستاهـل يقول...

لأ جامد
بجد

وتصقيفة كمان.. ما شاء الله
(غمزة)

مها ميهوووو

Bola 7elmi يقول...

بجد بقى انت جامد أوووي فـ الرباعيات